Idræt på Vildbjerg Skole

Information om faget idræt på 1. – 9. klasse

Beskrivelse af faget

I idrætstimerne arbejder vi indenfor områderne:

Redskabsaktiviteter: Parkour, gymnastiske øvelser og spring, bevægelsesanalyse, modtagning m.m.

Kropsbasis: Yoga, akrobatik, fortællinger med kroppen, kamplege m.m.

Dans og udtryk: Folkedans, Haka og hiphop samt udvikling af egen performance m.m.

Boldspil og boldbasis: Kendte og mindre kendte udgaver af forskellige boldspil: flagfootball, kids volley, softball, disc golf m.m.

Fysisk træning: Hurtigheds-, udholdenheds-, styrke-, koordinations- og smidighedstræning samt opvarmning.

Løb, spring og kast: Klassisk atletik som højdespring, stafet, spydkast m.m.

Krav og forventninger til eleverne

At eleven deltager aktivt i timerne.

At eleven engagerer sig i undervisningen.

At eleven medbringer passende påklædning til idrætstimerne.

At eleven går i bad efter idrætstimerne.

Selvom man har en skade, kan man godt deltage, da der vil blive taget hensyn til skaden.

Krav og forventninger til forældre

At forældrene er behjælpelige med at deres barn medbringer passende påklædning – herunder også sko.

At forældre er behjælpelige med at deres barn medbringer håndklæde til bad efter idrætstimerne.

At forældrene skriver en besked til idrætslæreren, og også gerne klasselæreren i Aula, hvis eleven skal fritages de fysiske aktiviteter. Heri forklares årsagen til fritagelsen.

Fritagelse

Undervisning

Ved fritagelse forventes det, at eleven stadig er til stede i undervisningen.

- De vil fortsat modtage instruktioner.

- De vil se på.

- De vil være hjælpere for lærerne.

Bad
Det er af hygiejniske grunde normalt ikke muligt at blive fritaget for bad.

Fodvorter
Eleven skal stadig deltage, selvom han/hun har fodvorter. Vi forventer, at eleven starter i behandling af fodvorten og medbringer badefodtøj, eller en pose der kan vikles om foden under badning.

Menstruation
Piger, der har menstruation, skal stadig deltage i idrætstimerne.
Er pigerne generte eller føler ubehag over at skulle gå i bad med de andre under menstruation, kan eleven en aftale med læreren om at gå i bad før de andre.

Passende påklædning til idræt

Shorts, T-shirt, joggingdragt ved køligt vejr.

Sko med hælkap, der kan spændes fast til foden.

Indendørs sko er ikke med sort bund og må ikke have været brugt udendørs. Har man ikke sko med, foregår idrætsundervisning af sikkerhedsmæssige årsager i bare tæer.

Smykker:
Det er forbudt at bære smykker, ure, piercinger, der kan forvolde skade på en selv eller andre under udøvelsen af idræt.

Ved piercinger kan eleven medbringe plaster/englehud til at dække piercingen.

Idrætsfolder 2024

Shape Created with Sketch.