Røgfri skoletid

Røgfri skoletid – rygepolitik på Vildbjerg Skole

Vildbjerg Skole er en røgfri skole pr. 1. januar 2021.
Rygning på skolens område er forbudt – også udenfor skolens normale åbningstid.

Hvad betyder røgfri skoletid?

Røgfri skoletid betyder, at hverken elever, medarbejdere eller gæster må ryge, dampe eller snuse i skoletiden – hverken på eller uden for matriklen.

Røgfri skoletid omfatter dermed alle tobaks- og nikotinholdige produkter (nikotinplastre og -tyggegummi er dog undtaget).

Hvorfor er Vildbjerg Skole en røgfri skole?

Af lovbekendtgørelse nr. 607 af 18. juni 2012 fremgår det klart, at det ikke er tilladt at ryge på folkeskolers område.
Derudover har Herning Kommunes Økonomi- og Erhvervsudvalg 17/8 2020 besluttet, at kommunens arbejdspladser skal være røgfri pr. 1/1 2021.

Røgfri skoletid er et af de mest effektive redskaber til at undgå rygning blandt eleverne. Med røgfri skoletid gør skolen en vigtig indsats for at nedbringe antallet af elever, der begynder at ryge, dampe og snuse. Samtidig skaber skolen en social kultur, der ikke er orienteret omkring rygning og andre tobaks- og nikotinholdige produkter.

Kort sagt: Formålet med røgfri skole er at forebygge rygning og skabe sunde rammer for skolens elever og medarbejdere.

Hvad sker der, hvis en elev overtræder forbuddet?

Første gang det observeres, at en elev ryger i skoletiden, sendes eleven på kontoret til en snak med skoleledelsen. Her forklares det, at man ikke må ryge i skoletiden. Efterfølgende får forældrene en opringning om, at deres barn har røget i skoletiden.

Hvis det fortsat forekommer, at eleven ryger ifm. skoletiden, indkaldes elev og forældre til en samtale på skolen med det formål sammen med skoleledelsen at få lagt en plan for, hvordan den uønskede adfærd undgås.

Hvad sker der, hvis en medarbejder overtræder forbuddet i sin arbejdstid?

Herning Kommune tilbyder gratis rygestopkursus for sine medarbejdere.

Iflg. HR ved Herning Kommune anses ”overtrædelse af rygepolitikken som en tjenesteforseelse og håndteres af ledelsen som sådan.”

Hvem har været involveret i rygepolitikken om en røgfri skole?

Elevrådet – Med-udvalget – Skolebestyrelsen – Skolens ledelse

Revideret 14/9 2020

Røgfri skoletid på Vildbjerg Skole

Shape Created with Sketch.